L’EMOCIÃ’METRE, treballem l’educació emocional
La intel·ligència
emocional és la capacitat que tenim les persones per discriminar i prendre
consciència de les nostres emocions, per aixà dirigir les nostres accions i
pensaments. Segons Goleman (1995), el treball de les emocions es pot dividir en
5 apartats:
- El reconeixement de les pròpies emocions
- La capacitat per manejar/regular
les pròpies emocions
- El coneixement del propi potencial per tal de treure'n profit i automotivar-se
- L'empatia
- La creació de relacions socials
Aixà doncs, a les
sessions de reeducació psicopedagògiques que realitzem de forma individual amb
els nens i nenes que presenten dificultats especÃfiques d’aprenentatge o
atencionals, considerem molt important que sà piguen reconèixer les seves
emocions, per posteriorment aprendre a controlar-les o gestionar-les.
Els alumnes que
presenten dificultats d’aprenentatge o d’atenció, en moltes ocasions se senten
molt frustrats ja que el seu esforç en tasques escolar i la seva dedicació, a
vegades no es tradueix en bons resultats, fet que provoca baixa autoestima,
frustració o pensaments negatius.
En el nostre cas,
una de les tècniques que portem a la prà ctica per tal d’ensenyar el semà for de
les emocions o l’emociòmetre, estÃ
dividit en diferents emocions de manera gradual, començant per emocions
positives com ara la felicitat i finalitzant en les negatives com ara l’enuig o
ira. El procediment per ensenyar
aquesta estratègia és el següent:
2. Identificar els sÃmptomes que ens ajuden a detectar una emoció en concret i quines són es conseqüències que en generen.
3. A l'inici de les sessions, l'alumne determina de quina emoció parteix (hi haurà un cartell amb el seu nom al termòmetre).
4. A mesura que treballa les diferents dinà miques de la sessió, l'alumne ha de saber identificar les situacions que i han provocat un canvi en el seu estat emocional. De manera que sigui capaç de transmetre el que li està agradant o bé li molesta.
5. En les ocasions en les que el marcador del termòmetre pugi a emocions negatives, es realitzaran els següents exercicis:
- Exercicis de respiració
- Contar fins a 10
- Exercicis de pensament
En conclusió, amb
aquesta activitat pretenem que els alumnes puguin identificar les emocions que
ells mateixos estan sentint i com gestionar-les.
Cristina Guerra
Psicopedagoga del centre
0 comentarios