L’EMOCIÃ’METRE, treballem l’educació emocional

Per martes, octubre 04, 2016



La intel·ligència emocional és la capacitat que tenim les persones per discriminar i prendre consciència de les nostres emocions, per així dirigir les nostres accions i pensaments. Segons Goleman (1995), el treball de les emocions es pot dividir en 5 apartats: 

- El reconeixement de les pròpies emocions
La capacitat per manejar/regular les pròpies emocions
- El coneixement del propi potencial per tal de treure'n profit i automotivar-se
- L'empatia
- La creació de relacions socials

Així doncs, a les sessions de reeducació psicopedagògiques que realitzem de forma individual amb els nens i nenes que presenten dificultats específiques d’aprenentatge o atencionals, considerem molt important que sàpiguen reconèixer les seves emocions, per posteriorment aprendre a controlar-les o gestionar-les. 

Els alumnes que presenten dificultats d’aprenentatge o d’atenció, en moltes ocasions se senten molt frustrats ja que el seu esforç en tasques escolar i la seva dedicació, a vegades no es tradueix en bons resultats, fet que provoca baixa autoestima, frustració o pensaments negatius.

En el nostre cas, una de les tècniques que portem a la pràctica per tal d’ensenyar el semàfor de les emocions o l’emociòmetre, està dividit en diferents emocions de manera gradual, començant per emocions positives com ara la felicitat i finalitzant en les negatives com ara l’enuig o ira. El procediment per ensenyar aquesta estratègia és el següent:

1. Saber identificar les emocions i les situacions que les provoquen.

2. Identificar els símptomes que ens ajuden a detectar una emoció en concret i quines són es conseqüències que en generen.

3. A l'inici de les sessions, l'alumne determina de quina emoció parteix (hi haurà un cartell amb el seu nom al termòmetre).

4. A mesura que treballa les diferents dinàmiques de la sessió, l'alumne ha de saber identificar les situacions que i han provocat un canvi en el seu estat emocional. De manera que sigui capaç de transmetre el que li està agradant o bé li molesta.

5. En les ocasions en les que el marcador del termòmetre pugi a emocions negatives, es realitzaran els següents exercicis: 

- Exercicis de respiració
- Contar fins a 10
- Exercicis de pensament

En conclusió, amb aquesta activitat pretenem que els alumnes puguin identificar les emocions que ells mateixos estan sentint i com gestionar-les.




                                                                                                                                     Cristina Guerra
                                                                                                                        Psicopedagoga del centre


 

0 comentarios